vineri, 7 mai 2010

Keith Jarrett, 65

Viata acestui exceptional pianist incepe la 8 mai 1945 in Allentown, Pennsylvania. Urechea muzicala perfecta ii este descoperita la varsta de trei ani, ocazie cu care incepe lectiile de pian, sustinut cu vigoare de catre mama sa. La 5 ani apare intr-un show TV dedicat micilor talente exceptionale iar la 7 sni sustine primul sau recital solo, in care canta Mozart, Bach, Saint-Saens si doua compozitii proprii. Continua lectiile intensive de pian si intra, la 10 ani, la Emaus High School, o scoala celebra pentru specializarile timpurii in arte si sport oferite elevilor sai. Aici descopera jazzul, Dave Brubeck fiindu-i model, si devine preocupat de compozitie. Este propus de catre conducerea liceului pentru o bursa de studii la Paris, cu marea profesoara de compozitie Nadia Boulanger, insa refuza, spre mahnirea mamei sale care il dorea pianist de muzica clasica. Dupa absolvirea liceului din Emaus, isi continua studiile muzicale la Berklee College din Boston. In acea perioada incepe aventura jazzistica a tanarului Jarrett. Incepe sa fie atras de lumea cluburilor, frecventeaza cercurile diversilor muzicieni locali si, atras de lumea New Yorkului, sa muta in Greenwich, numai pentru a canta la Village Vanguard impreuna cu Art Blakey si Jazz Messengers. In acest club isi aveau cartierul general multi muzicieni afirmati dar, patru dintre ei aveau sa-l fascineze pe Jarrett: Bill Evans, Joe Zawinul, Wynton Marrsalis si John Coltrane. Din pacate nu avem nici o inregistrare a lui Jarrett cu vreunul dintre acestia.

In 1966, dupa episodul Jazz Messengers, denine membru al cuartetului (ocazional cvintet) al saxofonostului si clarinetistului Charles Lloyd, formatie cu care are si primele contacte cu Europa, prin turneele in Suedia, Norvegia, Franta.


In 1967 isi formeaza primul sau grup, alaturi de Charlie Haden- bass si Paul Motian-tobe. Editeaza imediat o serie de trei albume, dupa o intensa munca de studio, Life Between Exit Signs, fiind primul sau album in calitate de lider. In 1969 se desparte, dupa divergente principiale, de Charles Lloyd si se alatura grupului lui Miles Davis in care avea sa cante la instrumente electrice (orga si pian), alternativ cu Chick Corea. Din 1971, trioului Jarrett, Haden, Motian i se alatura saxofonistul si clarinetistul Dewey Redman (parca pentru a- suplini absenta lui Charles Lloyd), percutionisti brazilieni de clasa precum Guilhermo Franco sau Airto Moreira si chitaristul Sam Brown. Aceste proiecte erau destinate exclusiv inregistrarilor de studio si experimentelor. Pentru ca pianistul exceptional care se anunta a fi Keith Jarret dorea sa simta pulsul scenei si reactiile publicului, activitatea lui va deveni predominant concertistica si cariera de pianist de solo va capata o pondere insemnata in viata sa muzicala. Intre 1966-69 are numeroase turnee cu trupa lui Lloyd in Europa, in 1969 isi incearca fortele cu trioul Haden si Motian pe aceeasi ruta europeana, unde avea sa revina insistent, anual aproape, incepand cu 1972. Ca membru al septetului Miles Davis, in 1971, concerteaza in 8 tari europene.
In 1974 incepe colaborarea cu muzicieni europeni si stabileste relatia contractuala cu casa de discuri ECM Germania, decisiva pentru cariera lui interpretativa. Impreuna cu saxofonistul Jan Garbarek, basistul Palle Danielsson si tobarul Jon Christensen avea sa formeze European Quartet, o relica la formatia in care canta, in paralel, denumita American Quartet- Jarrett,Redman, Haden, Motian. European Quartet a functionat timp de 5 ani, pana in 1979 si, impreuna cu Garbarek sau cu American Quartet, au deschis calea jazzului in Japonia, o tara care avea sa-l fascineze in mod deosebit pe virtuozul american.

In aceeasi perioada, simultan cu celelalte exprimari muzicala, incepe si cariera solo. Primul sau album solo dateaza din 1971, Facing You, si putea fi un simplu accident de parcurs. Dar vocatia sa solistica devine o provocare careia i-a raspuns cu rapiditate. Din 1973 incepe sa cante solistic in concerte speciale, de improvizatii, stil care avea sa-i aduca o consacrare rapida si un succes comercial de execptie. Popularitatea acestor concerte va face in curand din Keith Jarrett un recordman al vanzarilor de albume de jazz. In 1975, va sustine in Koln, Germania, un concert, celebru si azi, care va deveni cel mai bine vandut album de jazz din istorie. Concertul din Koln va fi urmat, in scurt timp de colectia de 10 discuri format LP cunoscuta sub numele de Sun Bear Concerts, 1976.


O alta inovatie marca Keith Jarrett avea sa fie si activitatea cunoscuta sub numele de Jazz Standards, inregistrari de studio cu teme clasice plus improvizatii plus piese originale. Trupa care a produs aceasta serie s-a bazat pe formula Jarrett, Peacock si DeJhonette. Ocazional, locul lui Garry Peacock este luat de Paul Motian sau Charlie Haden. In total, seria de Standards cuprinde 8 albume si a devenit, in ani, material didactic in multe academii de muzica.


Ca interpret, a cantat si piese din repertoriul muzicii clasice. Integrala Concertelor Brandemburgice, toate partile suitei Clavecinul bine temperat si Suitele franceze sau Variatiunile Goldberg ale lui J.S.Bach, o serie de preludii si fugi de Sostakovici, concerte de pian datorate lui W.A.Mozart sau seria de suite engleze ale lui G.F. Haendel.

Activitatea lui Jarrett nu a fost doar una interpretativa. Dupa cum am vazut, el este un maestru al improvizatiilor in jazz si asta a fost si este o activitate distincta a sa, alturi de turneeele cu trioul sau favorit. Keith Jarrett este si compozitor de piese clasice. In 1980 s-a ascultat pentru prima oara compozitia sa The Celestial Hawk, piesa pentru pian, orchestra si percutie. A mai interpretat piese compuse special pentru turneele sale din Japonia in perioada anilor '80-'90.


Artist complet, interpret virtuoz al mai multor genuri de muzica, maestru al improvizatiei, Keith Jarret este, poate, una din marile personalitati in viata ale jazzului contemporan. Dedicat total muzicii, a produs un numar impresionant de inregistrari, greu de inventariat datorita numarului mare de genuri si modalitati in care s-a exprimat ( http://www.jazzdisco.org/keith-jarrett/discography/session-index/). In cei 50 de ani de activitate muzicala continua, a fost de cateva ori in tratament pentru surmenaj fizic. Continua sa ramana activ si sa produca muzica de mare calitate. Concertele sale solo ( Koln, Geneva, Lausanne, Wiena, Milano, Paris etc.) fac tiraje enorme iar reeditarile pe CD nu mai contenesc, cel putin la ECM. In 2010, de exemplu, a avut deja trei concerte solo, in Chicago, Los Angeles si San Francisco, care vor deveni, poate si ele, clasice.

Keith Jarrett a fost si este un perfectionist atat cu propriile interpretari cat in relatiile cu partenerii sai. Extrem de pretentios atat cu conditiile tehnice cat si cu comportamentului publicului, pianistul aniversat azi nu este, totusi, un dificil.
Faptul ca de aproximatic 30 de ani canta cam cu aceiasi instrumentisti poate fi un semn al seriozitatii sale exigente. Inclinatia catre performante solo este, de asemenea, un sindrom al nevoii sale de a atinge mereu perfectiunea. Este un om cald, jovial dar rezervat. A avut doua casatorii, trei copii, doi dintre ei dedicandu-se de asemenea muzicii, ca si doi dintre fratii sai mai mici. E stabilit intr-o arie rurala din New Jersey, Warren County unde si-a transformat una din anexele gospodaresti in studio de inregistrari. Si continua sa ne rasfete cu muzica de mare calitate. Multi ani, Keith Jarrett!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu